Oorlogsmonumentje

Wesepe krijgt  een oorlogsherinnering

Onder deze kop vonden de Wesepenaren een artikel in de dorpskrant van 25 maart. De tekst hiervoor moest worden ingeleverd voor de Coronacrisis waardoor het allemaal een andere wending heeft gekregen.

Maar het klopt wel: Er komt een oorlogsmonumentje dat door de Protestantse Gemeente wordt aangeboden aan de Weseper bevolking.
Maar helaas kon het niet worden onthuld op de dag die daarvoor gepland was; namelijk Eerste Paasdag 12 april. Die dag was gekozen omdat Wesepe op 11 april werd bevrijd.

Het zal nu op zondag 6-sep tijdens de startzondag in de kerk worden onthuld, hopelijk door Dina Muskee en Arend Jalink, die beiden enthousiast hun medewerking hebben toegezegd.

Waarom een oorlogsherinnering in Wesepe
Rond de jaarwisseling kwam het voor het eerst ter sprake: “Doen we als kerk nog iets met 75 jaar bevrijding?” De oorlog is lang geleden en de herinneringen vervagen. Sterker nog, het aantal mensen dat de oorlog heeft meegemaakt wordt zienderogen kleiner.

Maar als je dan gaat praten met die mensen dan zeggen ze allemaal dat de oorlog in Wesepe nauwelijks heeft gewoed, maar de bevrijding in april 1945 was wel erg heftig. De molen van Dieperink werd in opdracht van de Duitsers in brand gestoken. De heer Evers, die met zijn groene jasje op zijn land werkte en door de Canadezen voor een Duitse militair werd aangezien met fatale afloop. Dit alles mag niet vergeten worden. Maar een tastbare herinnering aan de bevrijding ontbreekt in Wesepe. Slechts het straatnaambordje G.J. Kappertweg verwijst naar de Weseper militair die sneuvelde bij de Grebbeberg in de meidagen van 1940.
Maar, is de kerk nou de aangewezen instantie om voor een herinnering te zorgen? Het antwoord werd steeds duidelijker: Ja, want de kerk is als baken in veel stormen zeven eeuwen overeind gebleven en gelukkig ook in de oorlog nauwelijks beschadigd. Alleen de klokken werden uit de toren geroofd door de Duitsers met als doel om ze om te smelten tot munitie. Gelukkig werden ze na de bevrijding teruggevonden in de buurt van Zwolle, zodat ze snel weer teruggeplaatst konden worden.
Maar belangrijker voor de kerk is dat herinneren en eren een blijvende bewustwording bewerkstelligt bij degene die het allemaal niet hebben meegemaakt, ook in Wesepe.
Dus heeft de kerk in een vroeg stadium contact gezocht met Plaatselijk Belang Wesepe om te overleggen over de festiviteiten rond 75 jaar bevrijding met als resultaat dat de kerk alle ruimte kreeg om rond 11 april, de datum waarop Wesepe werd bevrijd, een herinnering aan de bevolking te presenteren. Het granieten herinneringsbordje kon mede met hulp van Hafkamp Natuursteen worden gemaakt, zodat het op Eerste Paasdag 12 april zou kunnen worden onthuld door de twee oudste leden van onze gemeente Dina Muskee(97) en Arend Jalink (95).
Maar dat moest allemaal worden afgeblazen door Corona.
Nu is Corona zeker nog niet voorbij. We leven ook in de kerk met de 1,5 m regel. Toch willen we de plaatsing van de oorlogsherinnering niet langer uitstellen. Op het bordje staat dat het geplaatst is in april 2020, dus willen we het voor de winter afwerken. We hopen dat Dina en Arend nog steeds de onthulling kunnen verrichten in het bijzijn van hun familie, maar we realiseren ons dat van een massale plechtigheid helaas geen sprake kan zijn. Op zondag 6 september combineren we dit met de startzondag, niet op locatie maar gewoon in de kerk.
Het monumentje krijgt een plekje naast de kerk, voor de heg tegenover het zalencentrum. Het plaatje komt op een zwerfkei die is aangeboden door de familie Noordkamp en kerkelijke vrijwilligers hebben er een mooi perkje van gemaakt. In een latere fase zal er nog een boom worden geplaatst naast het monumentje door de schooljeugd. Waarschijnlijk een esdoorn als verwijzing naar de vlag van onze bevrijders uit Canada.
Na de onthulling is er de hele dag gelegenheid voor kerkgangers en andere Wesepenaren om bloemen te leggen bij het monument. Zo kunnen we toch het hele dorp er bij betrekken.